KCS ver. 6.0 – co nowego

Knowledge-Centered SupportW kwietniu Consortium for Service Innovation publikowało nową wersję KCS 6.0. To wynik długiej drogi, po jakiej podąża standard od 1993 roku, w którym to roku został opublikowany po raz pierwszy.

Co wnosi nowa wersja?

Standard KCS jest oparty teraz o nową strukturę. Mamy:

  • Pryncypia – czyli podstawowe koncepcje standardu, na których oparte są pozostałe praktyki i techniki.
  • Praktyki – czyli działania, jakie musimy podejmować aby przechwycić, doskonalić  i opublikować wiedzę
  • Techniki – czyli sposoby realizacji poszczególnych praktyk.

KCS jest oparty o następujące pryncypia:

  1. Wzbogacanie uczestników – zasada „im więcej współdzielisz, tym więcej się uczysz”.
  2. Dostarczanie zgodnie z zapotrzebowaniem – wiedza winna być dostarczana, jako uboczny produkt interakcji. Jak widać ta stara zasada stała się teraz pryncypium.
  3. Tworzenie wartości – realizacja podstawowych technik, przy rozumieniu tego jaką wartość dla użytkowników i organizacji stanowi wiedza.
  4. Zaufanie – wykorzystanie wiedzy w oparciu o doświadczenie płynące z jej wykorzystania i tym samym budowanie zaufania do niej.

Kolejna zmiana to sposób rozwijania standard i jego publikacji. Standard nadal pozostaje w sferze publicznej i jest dostępny na licencji Creative Commons.

Zmieniono słownictwo. W miejsce Analityka Wsparcia  wprowadzono Pracownika Wiedzy. W miejsce klienta wprowadzono Użytkownika lub „Requestor” (do wymyślenia jak to przetłumaczyć). Miejsce Biznesu zajęła Organizacja. Wprowadzono tez takie pojęcia, jak Wiedza oparta o Doświadczenie oraz Wiedza oparta o Zgodność.

Wprowadzono zmiany w zasadach dostępności artykułów, dostosowując je do złożonej struktury działania współczesnych organizacji.

Uproszczono znacznie statusy artykułów, doprowadzając je do ascetycznego minimalizmu. Zobaczymy, czy podejście to sprawdzi się w praktyce.